Språk

Alltså det begriper jag också att det inte alltid är en dans på rosor att lära sig ett nytt språk. Nog för man kunde bli galen på franskan och dess uttal, dessa otaliga oregelbundna verb, och inte minst hur 80 heter fyra-tjugo och 90 fyra-tjugo-tio. Serbokroatiskan var inte heller så lätt allt gånger, men de kyrilliska bokstäverna jag lärde mig, som används i Serbien, var bara ett komplement till de latinska. Uttal och så vidare var ungefär som i svenskan, så väldigt likt.

På ryskan kan jag dock bli helt galen ibland, när man varje gång man öppnar boken i princip måste lära sig alfabetet på nytt! Bakåtvända R som uttalas "ja", h som uttalas n, det som uttalas L kan jag inte ens hitta nåt liknande på detta tangentbord! Stavningen är ett skämt, då de har en bokstav som liknar siffran 6 som kallas "mjuka tecknet" och ska göra konsonanten lite mjukare.. Jag hör dock ingen skillnad, så kommer nog ta ett tag det här... Vet inte riktigt om det hjälper eller stjälper att ha läst serbokroatiska innan, då många ord är snarlika och det lätt blir fel. Å andra sidan lär grammatiken bli lite lättare då orden följer ett bestämt mönster för att avgöra om de är maskulina, feminina eller neutrala. Lätt att lära sig då det bara finns ett undantag (till skillnad från svenskan som måste vara ett skämt att lära sig som andraspråk då där inte finns några regler alls).

Hoppas ni är lika intresserade av grammatik som jag och hänger med vad jag menar.. Här kommer en kopia ur min kära lärobok. Kan ni gissa vad texten handlar om?


Kommentarer
Postat av: Lisa

Det ser verkligen knepigt ut med ryska, förstår att det blir en hel del pluggande.



Det är inte så länge kvar nu, är beräknad den 16 april, så nedräkningen har börjat. Hoppas på att den inte blir sen för jag börjar vara rätt så less på att vara gravid.



Blir det någon resa norrut för er framöver i vår?

Hoppas allt är bra med er!

2010-03-24 @ 10:55:22
URL: http://maltelisa.blogspot.com
Postat av: Johanna

Shit alltså!!! Jag är otroligt impad att du orkar ge deig på ett sånt krångligt språk! Hur är det med Valle nu, har han kryat på sig?



Ja då hinner vi ju träffas en del när ni kommer upp, vad kul! Vi får styra upp en bastukväll i Lundbäck ngn av dagarna.



Sköt om dig...

2010-03-24 @ 11:24:05
URL: http://johannaagnes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0